Магдалена Чубинска (Magdalena Czubinska)
историчар уметности, Народни музеј Краков

THE KRAKOW ART NOUVEAU POSTER
ART NOUVEAU ПЛАКАТИ У КРАКОВУ

Зборник 4/5/2008/2009 (Музеј примењене уметности), страна 59-72

УДК:
766.069.51(475)”1898/1918”

Abstract:
The National Museum in Krakow has a biggest collection of Polish Art Nouveau poster. The artistic poster phenomena began in Poland very early, in 1894. The greatest Polish artists, such as: Stanislaw Wyspianski, Wojciech Weiss, Teodor Axentowicz and many others designed the numerous posters connected with the artistic life of the city . The poster exhibitions started since 1898. Untill the end of the First World War Krakow and Lvov were the main centers of the Polish art of printing and poster. The author presents the artistic position of Krakow, its greatest artists, the tendencies and influences that were popular in that time.

Key words:
Art Nouveau, Poster, Krakow, Fin de siècle, Print, Lithography

Резиме:
Краковски градоначелници спроводили су ефикасне програме убрзане модернизације града у другој половини XIX века. Аустријске окупационе власти су 1866. г. обновиле градску самоуправу и одржани су избори за Градско веће. Бројне економске, комуналне и културне иницијативе претвориле су Краков, до тада потпуно провинцијски град, у значајан и модеран инвестициони центар са развијеним академским и уметничким круговима. Јагелонски универзитет, Државна индустријска школа и Академија наука и уметности делују без прекида. Од 1873. г. Школа лепих уметности делује као независна институција под управом сликара Јана Матејка, а касније Јулијана Фалата, да би 1900. г. добила статус Академије лепих уметности. Године 1910. Краков постаје пети град по значају у Аустријском царству, испред њега су само Беч, Трст, Праг и Лавов. У Кракову је 1914. године излазило сто девет редовних публикација, укључујући седам дневних листова, пет сатиричних магазина и шест књижевних и уметничких часописа. Краков се могао похвалити са тридесет осам образовних и научних друштава и са двадесет и једним уметничким удружењем. Најзначајнији су «Штука» (Sztuka) Удружење пољских уметника, основано 1897. г., Удружење пољских примењених уметника и Друштво лепих уметности које делује од 1854. године. Удружење пољских примењених уметника објављује периодични часопис (Материалy PSS). Најутицајнији уметнички часопис био је недељник (Zucije) основан 1897.
Уметност плаката у Пољској започиње 1898. г. када је Јан Вдовишевски (Jan Wdоwiszеwski), ватрени заступник овог облика уметности, организовао Прву међународну изложбу плаката у краковском Народном музеју.
Најбољи пољски уметнички плакат направио је Станислав Виспјањски (Stanislaw Wuspiański) 1899. г за Ентеријер Мориса Метерлинка (Maurice Materlinck). Користио је пастелно сликарство, нацрте за витраже, зидно сликарство, а бавио се и опремом ентеријера. Реформисао је уметничко обликовање књиге: стварао је нове типове слова, типографска решења, креирао корице и вињете. Посебно место у његовом уметничком делу имају књижевност и позориште. Писао је поезију, али је остао запамћен по позоришним комадима који и данас спадају у класични репертоар пољског театра. Сам је режирао своје драме, правио нацрте за костиме, сценографију и кореографију.
Кад је о плакатима реч, јављају се две тенденције, Једна је резултат утицаја експресионизма. Типична је за Војћеха Вајса (Wojcieh Weiss), водећег пољског сликара који је правио плакате за Удружење «Штука». Други пример је Карол Фрич (Кarol Frucz) и његови плакати (на пример, плакат за Мелпоменин портфолио којим су оглашаване серије карикатура пољских драмских уметника).

Овде можете преузети PDF чланка (2.7 MB)