. : UMETNIČKE MANIFESTACIJE BITEF 1968-1973. : .

 

 
UMETNIČKE MANIFESTACIJE BITEF 1968-1973.

dokumentarna izložba
21. april – 14. maj 2005.
 

Umetničke manifestacije BITEF 1968-1973 obuhvataju dokumentarni prikaz programa koji je autor Biljana Tomić koncipirala i organizovala u saradnji sa poznatim kritičarima, umetnicima, pesnicima i profesorima: Tomaž Brejc, Germano Celant, Tommaso Trini, Vittorio Rubiu, Jochen Gerz, Achille Bonito Oliva, Catherine Millet, Irina Subotić, Ješa Denegri, Želimir Koščević, Marko Pogačnik, Milenko Matanović, Dunja Blažević, Nena i Braco Dimitrijević, Sergio Turconi, Ida Biard, Goran Trbuljak, Zvonko Maković, Tomaž Šalamun, Bojana Pejić....

 

 

Dokumentarna izložba Umetničke manifestacije BITEF 1968-1973 ima za cilj da predstavi jedno zanimljivo i značajno istorijsko vreme, jedan neponovljiv kulturni fenomen u prelomnom vremenu između dve značajne epohe šezdesetih i sedamdesetih godina u Beogradu.

Obrađene su one celine koje se mogu smatrati reprezentativnim uzorcima najvažnijih događaja u periodu od šest godina. Najbitniji aspekt ove izložbe jeste da se pokaže kako je Beograd u ovim prelaznim godinama bio značajano središte kulture, istorijsko mesto gde su izlagali, boravili i gostovali danas najpoznatiji svetski umetnici. U jednom kratkom istorijskom periodu ukrstile su se najpoznatije internacionalne umetničke pojave i pokreti unutar nezavisnog i neformalnog prostora pratećih umetničkih programa koji su se odvijali u sklopu pozorišta Ateljea 212 / u Galeriji 212 i poznatog pozorišnog festivala BITEF. Oko Galerije 212 kretala se velika grupa saradnika, učesnika i mnogih zainteresovanih da se uključe u tekuće događaje. U najužem smislu pokretačku grupu činili su osnivači Novine i Galerije 212: Slobodan i Saveta Mašić, Dragoš Kalajić, Ješa Denegri, Irina Subotić, Dunja Blažević, Biljana Tomić i umetnici Damnjan, Reljić, Šejka, Otašević... Programe Galerije 212 tokom 1968/73. u organizacionom smislu vodile su naizmenično Irina Subotić i Biljana Tomić, u koordinaciji sa mnogim saradnicima.

 

Početak pozorišnog festivala BITEF 1967 u Beogradu bio je jedinstvena šansa da se organizuju umetnički programi u okviru prostora pozorišta. Atelje 212 i BITEF u pravom smislu su krajem šezdesetih postali mesto nove kulturne scene, podržavanjem upravo mnogih «neumetničkih» akcija, ambijentalnih scenskih asamblaža, javnih intervencija, happeninga i uličnih procesija.

U ovom dinamičnom vremenu ukrštaju se umetničke discipline razbijajući jezičke barijere između oblasti stvaranja i umetničkih interpretacija. Šezdesete godine u bivšoj Jugoslaviji karakterišu zanačajne kulturne aktivnosti u svim sredinama sa velikim i značajnim međunarodnim programima. Formiraju se nove umetničke kategorije mixmedija... multimedija... intermedija... novih medija... Nove umetničke pojave šezdesetih godina povezane su na relaciji Ljubljane, Zagreba i Beograda sa umetničkim tendencijama koje su se dešavale u vodećim centrima Evrope, Amerike i sveta, u veliku scenu različitih pokreta.

Na samom početku je pokrenuta inicijativa povezivanja sa Ljubljanom i Zagrebom, sa predstavnicima grupe OHO Tomažom Brejcom i Tomažom Šalamunom, kao i Željkom Koščevićem, kustosom Studentskog centra u Zagrebu.

 
 

Programi su koncipirani slobodno prema pojedinačnim i zajedničkim interesovanjima, zavisno od individualnih opredeljenja, kontakata, putovanja i uključenja u jugoslovensku i internacionalnu scenu.

 
Autor izložbe: Biljana Tomić
Koordinator programa: Milica Cukić