. : VIRTUELNA REALNOST – REALNA VIRTUELNOST“ - Aleksa Gajić : .

 

 

Izložba ilustracija, stripa i video radova

Aleksa Gajić
„Virtuelna realnost – Realna virtuelnost”


Salon Muzeja primenjene umetnosti
9. – 30. juna 2005.


Aleksa Gajić (1974) je još kao student Akademije primenjenih umetnosti skrenuo pažnju na svoj rad strip-fanzinom "Protest". Kontinuiranim angažmanom u „Politikinom zabavniku“, ali i u časopisima „X Zabava“ i „NIN“, od 1997. godine do danas, pokazuje da je podjednako ubedljiv i u karikaturi, kao i u oblasti klasične realističke ilustracije.

Međutim, svojevrsno polazište Gajićeve karijere predstavlja strip “Technotise”, koji potpisuje zajedno sa Darkom Grkinićem, rad sa kojim je diplomirao u klasi prof. Rastka Ćirića na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu. To je, zapravo, multimedijlani projekat koji obuhvata i muzičku obradu grupe Prototip, inspirisan mitskom lepotom i zagonetnošću Beograda. Glavni lik ovog stripa Edit M. Stefanović – pojavljuje se i u spotu “Bombona” (za koji je Aleksa komponovao i muziku) – savremena je heroina, koja adekvatno korespondira sa vremenom, ali se može sagledati i kao osobeni Gajićev omaž najpoznatijim strip lepoticama, od Waltery-jeve Natashe , do poznatih Manarinih lepotica.

 

 

Strip “Technotise” zasniva se na priči o legendarnom tunelu koji povezuje Zemun i Kalemegdan, koji su Austrougari prokopali pre pada Beograda u turske ruke. Radnja je smeštena u futuristički Beograd 2047,a glavna junakinja, Edit, studentkinja istorije umetnosti uključuje se u konspiraciju na najvišem nivou. Strip je brz, lako čitljiv i postavlja temelje Gajićevog rada, koje odlikuje precizan crtež, urbana pop stilizacija, fluidnost i organska zaobljenost.

Već table drugog dela ovog stripa ukazuju na dalji razvoj Gajićeve pop strategije, koja kombinuje ilustraciju uz veće učešće kompjuterske 3D tehnike, ali demonstrira i paralelno autorovo ispitivanje komponovanja i montaže kadrova u stripu i u mediju videa...V italnost Gajićeve gipke linije hedonistički pulsira i u ilustraciji, na strip tablama, kao i u animaciji, suprotstavljajući plastičnu snagu literarnoj anegdoti, što možemo pročitati i na nizu marketinških kampanja na kojima je Gajić radio, poput Echo festivala, Mikrotri, Dramin,Smirnof , Manual , dsee … .

 

 

Dok je strip albumom "Technotise" Gajić osvojio naklonost domaće publike, "Bič Božji" (Le Fleau de Dieux) je, zapravo, strip serijal kojim je na svetskom planu autor skrenuo pažnju na svoj rad. Reč je o stripu realizovanom u saradnji sa scenaristkinjom Valerie Mangin, a po ideji Denisa Bajrama, za francusku izdavačku kuću Le Soleil, koji se obraća najširoj publici i koji neminovno utiče na celovitost, karakter i, svakako, kvalitet čitave naše strip-scene. Naša publika već nekoliko godina može da prati ovaj serijal zahvaljujući izdanju System Comics-a. Morituri te salutant”, “Dies irae”,

Strip serijal "Bič Božji" koncipiran je, zapravo, kao, danas veoma atraktivna, kombinacija pseudoistorijskog i SF žanra. Kroz pet albuma serijala pratimo sukob Huna i Rimljana, izmešten u daleku buducnost, udaljenu 10000 godina i kroz taj sukob suprotstavljanje principa Reda i Haosa, varvarstva i visoke civilizovanosti, snage mladog protiv dekadentnosti starog naroda. Strip nosi i niz interesantnih istorijskih referenci. Povezujući uticaje japanskog i američkog stripa sa dominantnim sklopovima klasičnog evropskog stripa, Gajićev grafizam sa lakoćom prati zadatak reinventiranja Rimskog carstva na galaktičkom nivou. Vremenom, ritam pripovedanja postaje sve dinamičniji, a Gajićev potez sve sigurniji. Uplivi Hi Tech pristupa odgovaraju crtačevom senzibilitetu, ostvarujući kolorističku prozračnost i atmosfersku mekoću...

Izvod iz teksta kataloga
Mr Anica Tucakov





Koordinator programa: Marijana Petrović Raić, kustos MPU